2020. február. 17. hétfő

A digitális közösségi alkotóműhelyek segítik a hazai szakképzés megújítását

Pölöskei Gáborné a soproni digitális közösségi alkotóműhely átadó ünnepségén hangsúlyozta, hogy a szakképzési rendszer fejlődésének egyik alappillére az eszközök fejlesztése és a környezet fejlődése. Nem mindegy ugyanis, hogy milyen környezetben tanulnak a gyermekek és az sem mindegy, hogy milyen eszközökkel oktatják őket.
A szakképzés 4.0 stratégia kijelöli azokat az irányokat, amelyek a jövő szakképzését jelentik – fogalmazott, majd hozzátette, hogy a szakképzés megerősítése lényeges.
Elmondta, hogy fél éven belül az országban mintegy negyven digitális közösségi alkotóműhely fog működni.
Elindult egy folyamat, amely nemcsak eszköz, hanem lehetőség is a szakképzés megújítására. Ez azonban egy apró szelete a megújításnak, van még mit tenni, de az utat elkezdtük, azon végig kell menni – fogalmazott Pölöskei Gáborné.
Kitért arra is, hogy a közösségi műhelyekben a készségeket és a képességeket úgy oktatják, hogy a gyermekek észre sem veszik, hogy tanulnak. A műhelyekben úgy lehet oktatni, hogy a szakmáknak a jelentőségét egyre jobban hangsúlyozzák és nem tantárgyakban, hanem a szakmáknak az elsajátításában gondolkodnak.
Hozzáfűzte, hogy ehhez kell a kreativitás, a problémamegoldó képesség, az érzelmi intelligencia, az együtt gondolkodás és az egymásra figyelés. Ezek azonban mind megteremtődnek a digitális közösségi alkotóműhelyekben – mondta.
Beszélt arról is, hogy ezek a műhelyek a tehetséggondozásban és a felzárkóztatásban is segítenek. A tehetséggondozásban azért, mert a gyermekek olyan eszközökkel dolgozhatnak, amelyekkel máshol nem, a felzárkóztatásban pedig azért, mert fenn tudja tartani az érdeklődést a gyermekben.
Králik Tibor, a Soproni Szakképzési Centrum kancellárja elmondta, hogy augusztus 1-jétől két csornai intézmény, a Hunyadi János Középiskola és a Kossuth Lajos Szakközépiskola került a centrumhoz, amelynek egyik feladata az, hogy a gazdaság igényeit kiszolgálja, ezért választ kell adnia minden munkaerőpiaci kérdésre.
A cél, hogy a soproni és a rábaközi szakképzési stratégiát összehangolják és fejlesszék – mondta.
Hozzátette, hogy a digitális közösségi alkotóműhelyekben más módszertannal más tartalmakat tanítanak, a gyermekek kreativitására és a közösségben gondolkodásra épít.
Ezeknek a műhelyeknek, amelyeket előzetes jelentkezés alapján más oktatási intézmények diákjai is látogathatnak, a pályaorientációban is fontos szerepe lesz – mondta.